Vi hämtar 200 kilo spis från andra våningen...

 
Många hade ringt på denna spis men ingen ville ta ner den från andra våningen. "Den väger 200kg och ska nerför en 90cm bred trappa med böj." Jag tänkte att det fixar vi nog. Med en tydlig plan packade vi bilen med en kombination av bergsklättringsutrustning, lastsäkringsband till lastbilen, corroplast, reglar, plywood och ett kedjelyftblock.
 
Spisen demonterades i möjligaste mån och vi fick bort ca 50kg. Sedan byggde vi en enkel kälke bestående av plywood och filtmattor. I en dörrpost sattes en grov fyrskäring (träbjälke) på tvären som riggningsankare för repen som bromsade när kolossen skulle nerför trappan. Efter instruktion säkrade Lisa spisens nedfart medan jag styrde. "Ner på gul- ta hem röd..."

Vi skavde en tapet på vägen ner. Ägarna hade dock godkänt detta. Annars gick allt planenligt. Väl ute på gården släpade vi spisen på corroplast för att välta in den i bilen med hjälp av kedjelyftblock. Är man inte stark så får man vara smart. Det hela tog fyra timmar. När spisen var i bilen tog vi även med två köksskåp.

 

Kommentarer
Postat av: Cajsen

Tur att ingen kom i kläm!
Gott Nytt År!( med hopp om fler lyckosamma lyft)
Cajsen

2013-01-01 @ 19:21:15
Postat av: Lisas pappa

Spisen ser jättefin ut.

2013-01-03 @ 19:29:51
Postat av: Anne

Är ni galna, ska ni göra er av med den????...eller så får jag läsa ikapp lite, något jag missat kanske...

2013-01-10 @ 21:02:37
URL: http://levaidag.blogg.se
Postat av: Anne

Nu fattar jag...lite trög serrdu...det är Ni som köpt spisen...kanoners...ni kommer att få bästaste drömkåken :-)

2013-01-10 @ 21:11:36
URL: http://levaidag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0