Sparris med jorkällarvärme.

 
Sparrisen som jag sådde från frön förra våren har nu vuxit till sig och fått små rötter som liknar överkokt spaghetti i storlek. Jag valde ut den varmaste platsen i trädgården för att anlägga sparrisbädden. Vi har ganska mycket sandjord, men just här är det svart matjord. Jag bestämde mig för att matjorden vill jag ha till annat, sparris vill ju helst ha sand. Sagt och gjort: ca sju skottkärror fin matjord grävdes bort, lika många skottkärror stallgödsel tillfördes och blandades upp med kompost och träaska, sedan sju skottkärror sand... Man formar små kullar av sanden och lägger sparrisplantorna med rötterna utsträckta över dem och täcker sedan med mer sand. Det tog en del tid, men nu är det bara att vänta. Sparrisen kan skördas från tredje året. Alltså bara två år kvar till provsmakning. /Lisa
 
Ps. en del av matjorden hamnade utanför jordkällarens ingång (bild 3), här klurar jag på en sommarrabatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0