Hängrännor och stuprör på ladan. (Del 2).

Vår leverantör av takavvattningssystem hade inte böjar med skarpa knän så det blev till att leka plåtslagare igen. Har inte gjort sådana här jobb innan men efter att ha synat de som finns på vårt boningshus fick jag en del ideer:
Bild 1: Knacka ut en fals runt hela röret med pennhammare. Knacka sedan falsen plan.
Bild 2: Knacka ner kanten runt hela falsen. Använde ett mothåll som sattes i skruvstädet.
Bild 3: Så här ser den ena halvan ut innan det är dax att vika runt falsen.
Bild 4: Det andra rörets fals görs mindre så att den passar i den första. Sen får man börja knacka runt kanten. Det är bra att börja med att "nästa fast" falsen på tre ställen så att rören inte kan krypa ur. Sen är det bara att knacka hela vägen runt. Avslutningsvis kan man knacka med mothåll för att det ska bli helt tätt. (Bild 5). Här med två hammare. Jag har valt att sätta omviket uppåt så att eventuellt läckage styrs in i röret.
Bild 6: Den färdiga skarven.
Bild 7-8: Utkastet kan "snidas till" efter tycke och smak. Om man knackar till kanten så blir den mjuk och ser inte så vass och hemsk ut. På bild 8 syns det färdiga resultatet. Vinklarna blev inte helt bra men med tanke på att det var första gången så är jag ganska nöjd.
Tips och knep för bra resultat: Rena verktyg och arbetsytor. På bilderna syns en del repor för att jag inte slipat av alla vassa kanter och polerat mina hammare. Är det märken i verktygen kommer det smitta av sig på plåten.
/Jan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0