Nu börjar allvaret.


Vi har köpt en gård med stora renoveringsbehov. I veckan har vi ägnat oss våra två mest prioriterade projekt, nämligen skorstenen och jordkällaren. Den förstnämnda gick fort att plocka isär och vi kunde konstatera att en gammal skorsten murad av lerbruk är bra för den biologiska mångfalden. Insekter och fåglar har bott i den till sådan grad att Lisa kunde plocka isär den utan att använda verktyg.

När så skorstenen var färdig var det dax för jordkällaren. Historia: När vi köpte gården var vi ivriga att ta oss in. Jag såg en sten som hängde för dörren. Med hjälp av järnspett försökte jag ta bort den vilket resulterade i att hela valvet rasade in. Det var ett ganska vackert skådespel när dammet kom rykandes mellan takpannorna och när vi tittade in genom dörrspringan silades solljuset. Det är i detta grond zero som vi tillägnat mest tid i helgen. En och en halv kubik tegel och ungefär lika mycket spån skulle ut. Men först tog vi bort taket.
/Jan
Prima plommonsylt från 1984. Bara jag har vågat smaka, men kan rekomendera till alla som vågar sig på ett besök! Den som konserverade sylten gjorde ett bra jobb. /Lisa
 

Kommentarer
Postat av: Cajsen

Åh...min vackra tös,
en fröjd att se dig så nöjd
med sylt som sluppit lös
från en burk ur källarn röjd!
Cajsen

2013-05-13 @ 22:27:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0