Sovjetisk självhushållning (Tallinn, Estland).

Soodevahe by (Soodevahe küla). Under mina jobbresor till Estland har jag sett den här platsen och blivit nyfiken. Jag hörde mig omkring och fick höra att hela stället håller på att rivas. En av Estlands potentiella och aldrig besökta turistpärlor håller därför på att försvinna. Får kanske se idag hur omfattande förstörelsen är.
 
Jag blev också varnad. Det är ett farligt område. Reportrar har blivit attackerade av hundar och det finns en del social misär som medför vissa risker. Med känslan av att jag gick rakt in i en zombiefilm fick jag en liten stund över och tog en taxi dit för att ta några snapshots. Hade tyvärr ingen tid att lägga någon större energi på fotograferandet och molntäcket var en aning för tjockt för optimal färgmättnad. Mötte en och annan sorgsen själ. Annars var det rofyllt och det prunkade av grönska. Bilderna är tagna nära vägen, i utkant av området.
 
Historia: Jag har hört mig för med lokala källor och jag får höra allt ifrån att det var sådan matbrist under Sovjettiden att man var tvungen att odla egen. Taxichauffören jag pratade med idag sa mer att det var som en hobby, som kolonilotter i Sverige, och att de ursprungliga odlarna hade egen bostad i Tallinn. Det ska enligt hans uppgift även ha funnits höns, grisar samt en och annan ko på området. Tyvärr har stora delar av området förvandlats till något som liknar en grusgrop. Första gången jag såg det hade området nog kvar sin ursprungliga storlek. Stora delar var övergivna eftersom intresset för självhushåll för stunden är lågt i ett nyrikt land. Ska försöka få en flygbild strax.
/Jan

Kommentarer
Postat av: Kristina

Hello!
Tack Janne för att du delar med dig, väldigt fina bilder och intressanta upplevelser om än något skrämmande samtidigt som det verkar vara en vacker plats. Det ser ut att växa och gro rikligt bland taggtråden. Inga grusgropar på bilderna men de kanske syns mer på flygbild. Ta det varsamt, man ska lyssna på varningar. Varm sommarkram till er!

Svar: Varningarna verkar vara ogrundade. Pratade med en fotograf som sa att folk är vänliga. Rykten kanske. /J
rubensgarden.blogg.se

2015-07-01 @ 11:59:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0