Nej- vi behövde inte en till traktor.

Har en tid tittat på traktorer tillverkade av Porsche och Allgaier. Jag fann en i Danmark och bestämde med säljaren att jag skulle hämta den. När vi senare talades vid var den redan såld och det var en besvikelse, men så säger säljaren: Men jag har en till! Han skickade bilder och till min förtjusning var den finare än den tidigare. Snart var jag på väg till södra Danmark för att hämta traktorn. Tillfället var ypperligt då jag skulle jobba i Helsingör. Det var i mesta laget för kranen men till slut kom traktorn upp efter att ha tagit bort hjul, sits och batteri. För att maximera nyttan med resan fylldes resten av flaket med gratis virkesspill, bland annat 300 meter 100x20 som blir bra till stängselbyggen. Nu är traktorn hemma och vi hann med att montera ihop och ta en liten provtur. Det är en Allgaier A122 med 5+1 växlar, kraftuttag fram och bak, kraftuttag för direktdriven vagn, diffspärr, styrbromsar och hydraulisk trepunktslyft. Tutan går igång vid för hög temperatur och hydraulpumpen är frånkopplingsbar med en spak. Det är intressanta maskiner på många sätt. Tyvärr är det hål i hydraulikhuset men det är nog snart fixat. Traktorn drivs av en tvåcylindrig fyrtaktsdiesel på 22 hästkrafter. Lite mer kusar än Minin med andra ord.
/Jan

Kommentarer
Postat av: Lisa

När Jan efter att ha besökt ett traktormuseum utbrast "de hade hundra traktorer, det vill jag också ha" gav jag ett alltför snabbt svar: Nej Jan, du får ha max fem. Varför kan jag aldrig lära mig att man tänker innan man öppnar munnen? Nåja, den här var ju inte alltför skrymmande och nu är ju pojken glad som ett litet barn... / Lisa

2015-08-30 @ 06:30:40
Postat av: Patrik

Fin den är!

2015-08-30 @ 09:49:05
Postat av: Kristina

Den röda traktorvännen är ju jättesöt och de båda traktorerna står bra ihop på gården. Kul!

2015-09-02 @ 13:48:19
Postat av: Alpo Murberger

Häftig traktor och... den FUNGERAR också :D

2015-09-04 @ 08:50:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0