Elverk; En likströmsdinosaur inköpt.

Eftersom jag är automatiker och inte kraftelektriker var detta en ren chansning. Var inte helt säker på vad jag köpte. Det var dock så vackert att jag inte kunde låta bli.  Riggen har stått i ett gammalt kraftverk. Reservkraft? En brockhousemotor på kanske uppåt två- tre hästar med direkt remdrift till en likströmsgenerator som ska lämna 220V och ungefär en hästkraft. Vad ska då Jag med den till? Svar: Resistiv last bryr sig inte om ifall det är lik eller växelström. Kanske till lite belysning? Eller ett vindkraftverk? Vem vet? Just nu håller jag på med att få igång tvåtaktsmotorn som hade kläggat ihop. Kompression har den och efter en vecka i bensin lossnade trotteln och förgasaren gick att få isär. Ingen gnista hittades heller. Generatorn hade dock kvar tillräckligt med magnetism för att lämna 80V vid de varv som sladdlösa borrmaskinen lyckas leverera.
/Jan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0