Renovering av slaghack och vikten av originaldelar till traktorn.


Jag hittade för ganska länge sedan en betesputs i en container. Jag fick den för 4SEK/kg. En femhundring inklusive moms. Den var ganska medfaren och kantstött. Med spett och slägga fick jag riktat all plåt. Sen var det dax att gå över det mekaniska. Växellådan fick flyttas för att få dit en standardspindel till Rotexkopplingen. En ny spindel kostar sjuttio kronor. Sen den troliga anledningen till att den var slängd: En spräckt remskiva. Efter att ha frågat runt i halva Danmark där jag jobbade just då konstaterades att en ny var svår att frambringa. Jag fick av snälla människor hjälp med att svarva ur den gamla och pressa i en bussning. Sen sattes en brytpinne genom axel/ remskiva istället för kil. Till sist laserskar en annan snäll människa nya slagor av hardoxplåt.
 
Vi har länge haft oljedropp under traktorn. Speciellt när vi kör med flytande jordbruksredskap. Anledningen var att någon satt dit en för hög tätningsring på hydraulkolven. Utsidan tätar men tittar man på bild 4 hänger den i luften på insidan. Samma någon hade förstört brickan som håller ner den. Efter att ha ringt till England var en ny på väg på posten. Inte gratis men original och nu är maskinen tät efter läckagetest (bild 5).
/Jan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0