Bisyssla på gång?

 
En solig söndagseftermiddag när Jan gett sig av mot ännu ett uppdrag i Estland passade Sacha och jag på att bekanta oss lite mer med bikupan. Förvirrad av all information, jag har på sista tiden läst en hel del böcker om bin, kände jag att mitt första steg som blivande biodlare måste bli att dissikera kupans inre delar för att sedan rengöra dem. I trågkupan som är lite halt och i behov av en ommålning (bild 1) fanns 26st ramar i en stor trälåda och dessa var täckta med små brädor. Det fanns också två större brädor med runda plast genomföringar (nu i efterhand har jag förstått att de ska användas när man vinterfodrar bina med sockerlösning). I en bok stod det att det är viktigt med nogrann rengöring av alla delar innan man börjar. Jag började med att skrapa bort beläggningar och samlade allt vax i en hink. Sedan ska jag rengöra delarna med 5%ig kaustiksoda och smälta ner vaxet för återbruk.
Är fortfarande ganska förvirrad men en del bitar börjar falla på plats. Vi får se om det blir inflyttning senare i vår.
/ Lisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0