Goda grannar guld värda.

Att såga med handsåg så nära marken i vått och fransigt virke tog hårt på min rygg som för stunden ändå inte mår så bra. Inte heller känns det jättekul att köpa motorsåg för att såga upp en enda gran. Karin räddade oss som hade komplett motorsåg med verktygsväska och skyddsbyxor att låna ut. Jag trodde det skulle gå på en timma att kapa upp granen och Lisa trodde mer än tre timmar. Lisa fick rätt och jag är nu skyldig våfflor med glass men det är ju gott för mig också. Tidskrävande var att svärdet inte nådde in till mitten och att det tog tid att få ner stocken i en sådan längd att traktorn orkade lyfta. I utgångsläget vägde den nog 2.5 ton. Nu är den slaktad till lagom stora bitar för huggkubben. De grövsta fick jag såga loss kärnan på, lyfta bort klabben och sen såga av fyrkanten som blev kvar. Ganska smidigt när man kom på det knepet. Observera också hur anfrätt äppleträdet ser ut där det stått intill granen. Kanske går det att rädda.
/Jan
 

Kommentarer
Postat av: Kurt

Du skulle passat på att också ta ned den andra risiga granen där!

Svar: Det är faktiskt tre risiga granar. Kruxet är att vi kvistar dom innan fällning för att grenarna är bra att ha. En ska kanske sparas för framtida projekt. Vi ska ha tid att ta hand om veden också. Sen ska sparvugglan ha något att sitta på när man studerar den. :)
/Jan
rubensgarden.blogg.se

2016-02-28 @ 19:26:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0