Slamsugaren provkörd (Brunnen del IV).


Vad gör man med en numera förstärkt gammal ackumulatortank, ett chassie till en Moteskaspruta och en gammal VP-74? Vi behövde en slamsugare för att rensa brunnen och till att tömma vår gråvattentank så jag bestämde mig för att bygga en. Det kostade några tusen men det är intjänat på några användningar. Eftersom det var osäkert om pumpen skulle mäkta med gjordes första provkörningen med elektrisk drivning. Tanken är att traktorn ska stå för kraften på nästa version. För att få dit en vacuummätare (laddtrycksmätare till bil) fick jag svarva en liten slangnippel och löda fast den på en större (bild 1). Jag har ingen svarv men en fil och borrmaskin gör man mycket med. Enligt mina beräkningar skulle pumpen ta ner trycket på fem minuter och det gjorde den. Då kunde man dra slutsatsen att den är i bra skick. 50% vacuum räcker till att suga från fem meter och det var på vippen att det räckte till för brunnens djup. Upp kom en massa svart slam och träbitar som luktade apa. Vi avslutade med att spola en halv kubik och suga upp det också.
/Jan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0